Trøjesalg: Juventus solgte også bedre end City, PSG og Chelsea i 2021

En opgørelse over trøjesalg beviser, at Juventus stadig overgår nyrige, europæiske giganter i salg af merchandise.

Juventus er Italiens absolut mest støttede hold i Italien og ikke mindst i udlandet.

Det forklarer, hvorfor Den Gamle Dame også sælger bedst ved kasse ét, hvilket stadig er tilfældet efter et svært 2021, viser en rapport fra FIFA-certificerede Euromerica Sport Marketing (via Calcio di Finanza).

Her præsenterede man, at Bayern München solgte allerflest kamptrøjer i det forgangende kalender år, hvor svimlende 3.200.000 trøjer blev langet over disken.

Den tyske gigant følges tæt op af Real Madrid (3m), imens de engelske kæmper Liverpool (2,4m), Manchester United (1,9m) kommer raslende efter.

På en respektabel femteplads befinder Juventus sig foran klubber som Barcelona, Chelsea, Dortmund, Paris Saint-Germain og Manchester City.

Se top 10-listen her:

  1.  Bayern München (Tyskland), 3.250.000
  2.  Real Madrid (Spanien), 3.050.000
  3. Liverpool (England), 2.450.000
  4. Manchester United (England), 1.950.000
  5. Juventus (Italia), 1.420.000
  6. Barcellona (Spanien), 1.340.000
  7. Chelsea (England), 1.310.000
  8. Borussia Dortmund (Tyskland), 1.222.000
  9. PSG (Frankrig), 1.180.000
  10. Manchester City (England), 1.087.000

Der hører en anmærkning til, hvorfor italienske klubber ikke florerer på listen i et mere omfattende omfang trods landets gennemgående store interesse for calcio, dets rige fan liv og ikke mindst lange historie.

Det har nemligt altid været sådan, at italienske klubber har haft svært ved at udvinde betydelige summer fra salg af merchandise grundet en tendens i fanmiljøet til at afvige fra at bære ‘officielt’ gear.

Historisk kan dette forklares ved italienernes, af udpræget politiske årsager, brede mistro til autoriteter og det meste af, hvad magtfulde instanser og organisationer så at sige forsøger at ‘presse ned over hovedet på dem’.

Samtidig er ultras-kulturen, den mest passionerede del af fanscenen, udpræget i landet, og de forkaster om nogen tendenser som forbrugerisme og kapitalisme, som man eksempelvis mener afspejler sig i køb af klub merchandise.

Det giver derfor mening, at Juventus, med deres internationale popularitet på cirka 100 millioner udenlandske fans, også sælger flest trøjer, mens andre, vigtige Serie A-klubber ikke kan hamle op med for eksempel Manchester City.