Vækst i sportens Italien: +12,8% - tilbage til 'præ-pandemisk' niveau i 2024

Vi ser nærmere på 2021 i Italiens sportsverden med en makroøkonomisk forståelse, hvor man med afmålt optimisme rapporterer om betydelig vækst i forhold til 2022.

En grundig rapport fremlægger tal fra det økonomiske år 2021 i Italiens sportsverden, hvilke er tilstande, der har betydning for de italienske divisioner – og ultimativt – for klubber og spillere.

Sponsorindustrien i Italien voksede i 2021 med +12,8 % sammenlignet med 2020. Værdien af ​​investeringer nåede op på €1,003 milliarder, hvilket inddrev 114 millioner mere, end man nyttede i 2020.

Rapporten “The Future of Sponsorship”, udført af StageUp og ChainOn (via Calcio di Finanza) forudsiger, at der, på trods af stadig stærk makroøkonomisk usikkerhed i sportens verden, er anledning til optimisme.

I 2022 forventer man yderligere vækst i investeringerne til €1,109 milliarder (+10%). Væksten vil også involvere kultur-, underholdnings- og offentlige sektoreren med henblik på at bringe markedet tilbage til et ‘præ-pandemisk’ niveau i 2024.

I løbet af 2021 blev €752 millioner investeret i sportssponsorater, en vækst på +15,7% i forhold til 2020. Følgende bidrog til resultatet:

Fremkomsten af ​​sponsorater af blockchain-spillere, afviklingen af store begivenheder blev aflyst i 2020 og udskudt til 2021 (OL og EM i fodbold), de internationale begivenheder arrangeret i Italien (verdensmesterskaber i ski i Cortina, ATP-finaler i Torino) med mere har blandt andet haft betydning.

Yderligere vækst forventes i 2022 (+7,8 %, € 811 mio.). Impulsen vil især komme fra investeringer i digital- og kryptosektoren samt fra de store begivenheder, der er planlagt i Italien i det indeværende kalenderår (såsom EM i svømning og VM i beachvolley i Rom, EM i basketball i Milano) og i den nærmeste fremtid (en start fra Milano-Cortina 2026 Vinter-OL).

I 2021 steg investeringerne i den offentlige sektor med +3,8 % i forhold til året før og nåede op på 165 millioner euro. Om end tallene vidner om fremgang sigter man nu efter mere vedvarende vækst i 2022 (+15,1 % til €190 mio.)

Sponsorater inden for kultur og underholdning (herunder fodbold) voksede med +7,5% og nåede op på €86 millioner mod de €80 millioner i et dramatisk 2020.

Årsagerne til den begrænsede bedring skal findes i de langvarige restriktioner mod Covid-19, som aflyste sommerkoncerter og rundvisninger samt drastisk reduceret fremmøde alle steder i kulturen.

For 2022 forventes et hop på +25,6 % endelig at vende tilbage til over €100 millioner.

Opsvinget vil blive drevet af musiksektoren (takket være genoptagelsen af ​​sommerkoncerter og turnéer) og esportens verden, som oplever et øjeblik med stor udvikling. Calcio vil også trække et læs, men i en mindre betydelig grad.

“The Future of Sponsorship” indeholder 12 grundlæggende nøgleforudsigelser for 2022:

  1. Crypto vil være en investor, der vil vise styrker og svagheder
  2. Blockchain vil ændre salget af sponsorater
  3. Sponsoratet af det territoriale markedsføringslink vil blive indviet
  4. Overgangen fra kultur til marked vil foregå via nettet
  5. De andre sponsorerende sektorer vil være bilindustrien, teknologi, turisme og finans
  6. Sportsmarkedsføring vil konfrontere emner vedrørende menneskerettigheder
  7. Kontrakterne vil ændre sig med vigtige nyheder om etiske spørgsmål
  8. E-sports vækst vil være forbundet med sponsorernes interaktivitet
  9. Integrerede og uformaterede kommunikationsplaner vil blive solgt
  10. Gennemsigtighed og brug af data vil være centralt
  11. Sponsoratet vil være rettet mod kvinder og “Generation Z”
  12. Sponsee vil digitalisere tilbuddet